مسئول واحد : فروزان فرهادیان
شرح وظایف بهداشت محیط
1-هماهنگی و اقدام در جهت تشکیل کمیته بهداشت و کنترل عفونت بیمارستان و شرکت فعال در آن و پیگیری مصوبه های مربوطه
2- تهیه و تدوین مطالب آموزشی و تشکیل جلسات آموزشی مرتبط با بهداشت محیط و بهداشت عمومی برای کارکنان رده های مختلف
3- نظارت و مداخله در عقد قراردادهای خدماتی بیمارستان و مطالبه کارت معاینه پزشکی ، کارت معاینه کارگری و گواهینامه آموزش بهداشت عمومی پرسنل مشمول قانون
4- بررسی وضعیت آب مورد مصرف بیمارستان ( شبکه عمومی ، شبکه خصوصی ) و تشکیل پرونده مربوط به آن
5- کنترل بهداشتی آب مصرفی ازنظر کمی و کیفی و انجام آزمایشات دوره ای میکروبی وشیمیایی و کلرسنجی با استناد به دستورالعمل ها ، استانداردها و شرایط موجود
6- نظارت ، بررسی و کنترل بهداشتی برکلیه مراحل مختلف جمع آوری ، تفکیک ، انتقال ، نگهداری موقت و دفع زباله های بیمارستانی و نیز جلوگیری از فروش و بازیافت زباله بیمارستانی
7- نظارت و کنترل بهداشتی بر نحوه دفع فاضلاب بیمارستان و درصورت وجود معضل ، ارائه پیشنهادهای اجرائی مناسب
8- نمونه برداری از پساب خروجی سیستم تصفیه فاضلاب برابر دستورالعمل های اعلام شده (درصورت وجود تصفیه خانه ) بمنظور بررسی کیفیت پالایش فاضلاب
9- کنترل حشرات و جوندگان با اولویت بهسازی محیط ، دفع بهداشتی زباله ودرصورت نیاز ، استفاده اصولی از روش های شیمیایی و نیز جلوگیری از فعالیت شرکتهای سم پاشی غیر مجاز
10- نظارت و مداخله در تهیه و کاربرد مواد گندزدا وپاک کننده بیمارستان
11- اقدام لازم در زمینه تهیه البسه و ملزومات موردنیاز درسمپاشی وضدعفونی ( روپوش – کلاه – دستکش – ماسک – چکمه و . . . ) وتدارک سموم و موادگندزدا و دیگر تجهیزات و وسایل مورد استفاده در سمپاشی وضدعفونی با هماهنگی مسئولین بیمارستان
12- بررسی وضعیت فنی و بهداشتی سیستم تهویه مطبوع در بیمارستان ( گرمایش ، سرمایش ) و پیگیری در جهت رفع مشکلات احتمالی موجود
13- پیگیری و اقدام درزمینه مسائل بهداشتی و حفاظتی بخش پرتوهای یونساز با کمک مسئول فیزیک بهداشت ذیربط
14- نظارت فنی و بهداشتی مستمر بر نحوه کار آشپزخانه شامل :
( شرایط بهداشت محیطی آشپزخانه ، وضعیت سردخانه ، انبار نگهداری موادغذایی ، سرویسهای بهداشتی ، بهداشت فردی کارکنان ، اطاق استراحت کارکنان ، شستشو و ضدعفونی ظروف ، شستشو و ضدعفونی سبزیجات خام مورد استفاده ، وضعیت بهداشتی موادغذایی آماده طبخ وسایل و ظروف مورد استفاده و . . . . )
15- نظارت و هماهنگی لازم در زنجیره تهیه ، طبخ و توزیع موادغذایی با همکاری کارشناس تغذیه بمنظور اطمینان از سلامت توزیع و مصرف غذا
16- نظارت و کنترل دائم برامور مربوط به رختشویخانه و رعایت کلیه نکات ایمنی و بهداشتی ازنظر تفکیک البسه عفونی از غیرعفونی درهنگام شستشو و استفاده از دستگاه های شوینده اتوماتیک ومواد پاک کننده مناسب ونهایتا” ضدعفونی و اطوکشی البسه بخش عفونی و آلوده ( توضیحا” درکاربرد موادضدعفونی کننده بایستی دقت لازم درانتخاب نوع آن و میزان مجاز بعمل آید تا خرابی دستگاهها و البسه را سبب نشود . )
17- ارتباط مستمر با معاونت های بهداشت و درمان درهماهنگ کردن فعالیتهای اجرایی و دستورالعملها واقدامات نظارتی دربیمارستان
18- ثبت و ضبط اقدامات و مکاتبات اداری و تشکیل بایگانی درست ومنظم به نحوی که روند فعالیتها و پیگیری امور بدین طریق کاملا” قابل دسترسی و مشهود باشد . ( مستند سازی )
19- نظارت بر ایمنی و مشارکت فعال در کاهش سوانح و صدمات داخل بیمارستان ازجمله پوشش پنجره ها ، وسایل اطفاء حریق و سیستم های هشداردهنده ، مهار کپسولهای طبی و . . .
20- ارائه راهکارهای بهسازی بعنوان اصولی ترین روش کنترل ناقلین
21- انجام امور محوله در شرایط خاص مانند کنترل همه گیری و نیز مقابله با بحران و بلایا
22- فرهنگ سازی و جلوگیری از استعمال دخانیات در فضاهای بسته و عمومی بیمارستان
23- بطورکلی نظارت و کنترل لازم بهداشتی برکلیه بخش ها – همکاری و هماهنگی با مدیران و مسئولین قسمتهای مختلف درحیطه شغلی و وظائف سازمانی تعیین شده .
مسئول واحد بهداشت حرفه ای بیمارستان: پروانه خانجانی
معرفی واحد مددکاری
مسئول واحد :
مدرک تحصیلی:
سنوات خدمت:
مددکاری اجتماعی حرفه ای انسان دوستانه است که در فرهنگ های ملل مختلف سابقه ای دیرین به فراخنای تاریخ بشریت دارد. در طول تاریخ هر جا که ناتوان و پریشان حالی وجود داشته ، انسانها با طبعی به بلندای روح خداوندی ، که در هر انسانی دمیده شده ، یافت شده اند که مرحمی بر آلام دردمندان باشند .کسانی همچون زرتشت ، مسیح ، حضرت علی (ع) و... تنها آن دسته از این افراد والا هستند که نامشان در حافظه کهن تاریخ کمرنگ نشده ، چرا که هریک ازما در اطراف خود انسانهایی را می یابیم که تنها بر اساس حس انسان دوستی به یاری همنوعان خود می شتابند و بزرگترین شاهد مثال این سخن ، یاری بی دریغ مردم کشورهای متعدد در زمان بروز بلایای مختلف به هم نوعان خود است .
شرح وظایف مددکاری دربیمارستان
1-اقدامات در امور سرپایی
2-اقدامات هنگام بستری
3-اقدامات در زمان بستری بیمار
4-اقدامات هنگام ترخیص بیماران
5-اقدامات پس از ترخیص بیمار
اقدامات در امور سرپایی
1-هماهنگی با پذیرش و پزشکان در ارتباط با معرفی بیماران سرپایی با توجه به مشکل درمانی و اجتماعی و تشخیص نوع بیماری آنها .
2-تماس با موسسات درمانی – بهداشتی، آموزشی – اجتماعی در رابطه با مشکلات بیماران سرپائی
3-تشخیص و شناسایی بیماران نیازمند و کمک در زمینه هزینه درمان
4-راهنمایی جهت اخذ بیمه و سایر موارد
اقدامات هنگام بستری
1-ر اهنمایی جهت استفاده از بیمه
2-ارائه نامه پاسگاه در صورت نیاز
3-معرفی بیمار و همراهیان وی به مددکار اجتماعی
4-راهنمایی جهت اخذ معرفینامه های مورد نیاز
5-ایجاد آرامش در بیماران اورژانس و همراهیان وی
6-بررسی نیازهای بیمار در هنگام بستری و سایر موارد
اقدامات در زمان بستری بیمار
1-شناسایی بیماران نیازمند از طریق مصاحبه ، و در صورت نیاز بازدید منزل
2-ارائه مشاوره مددکاری اجتماعی به بیماران
3-جمع آوری مدارک جهت بیمه بیماران فاقد مدارک و زائرین و ...
4-انجام اقدامات لازم در مورد نوزادان ، بیماران روانی و افراد مجهول الهویه وفاقد سرپرست و رهاشده
5-پیگیری امور متهمین اعزامی از پاسگاه ، زندان ، سربازان و مددجویان بهزیستی
6-هماهنگی لازم جهت تهیه داروهای خارج از تعهد بیمه و لوازم پزشکی مصرفی برای بیماران بی بضاعت و در راه ماندگان
7-هماهنگی و اقدامات لازم جهت امور بیماران مهاجر خارجی و هماهنگی با سازمانهای مربوطه
8-بررسی نیازهای بیمار در طول بستری و سایر موارد
اقدامات هنگام ترخیص بیماران
1-تلاش برای تائید بیمه بیماران
2-کمک به بیماران نیازمند جهت هزینه درمان
3-هماهنگی لازم جهت انتقال بیمارانی که به درمانهای خاص نیاز دارند
4-تلاش جهت پذیرش و نگهداری بیماران در مراکز خاص ، معتادین ، مجهول الهویه و بیماران مبتلا به ایدز
5-اخذ معرفینامه ها از سازمانها و موسسات خیریه جهت تقبل هزینه
6-هماهنگی لازم جهت دفن فوتی های مجهول الهویه و بلاصاحب و سایر موارد
واحد تغذیه بیمارستان:
مسئول تغذیه بیمارستان:
خانم دکتر روناک نیک بزم و زهرا سعیدی