فشارخون

http://s5.picofile.com/file/8136800634/%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87_%D9%88_%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1_%D8%AE%D9%88%D9%86.jpg

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون میزان نیرویی است که به جدار سرخرگها وارد می شود تا خون در سراسر بدن گردش پیدا کند. فشارخون بالا در نتیجه افزایش فشار بیش از حد طبیعی جریان خون بر دیواره سرخرگ ها ایجاد می شود.امروزه فشار خون بالااختلال شایع در جوامع پیشرفته است که با افزایش سن،شیوع آن افزایش می یابد.این اختلال،قاتل خاموش نامیده می شود،زیرا اغلب تا بروز عوارض جدی آن شامل سکته قلبی یا مغزی و آسیب کلیه ها تشخیص داده نمی شود.

عوامل خطر زمینه ساز بیماری فشارخون بالا:

سابقه فامیلی پرفشاری خون،سن و نژاد وجنس،مصرف نمک،مصرف الکل و دخانیات،چاقی،مصرف نمک زیاد،فعالیت بدنی ناکافی و...

درمان فشارخون بالا:

1)کاهش وزن

ریسک پیشرفت فشارخون بالا در افراد دارای اضافه وزن2-6 برابر بیشتر از افراد با وزن عادی است.محدود کردن انرژی دریافتی و افزایش فعالیت بدنی کمک شایانی به کاهش وزن خواهد کرد.

2)افزایش فعالیت بدنی:

احتمال پرفشاری خون در افراد با فعالیت کم 30-50%بیشتر از افراد فعال است.فعالیت ورزشی حتی اگر تغییری در وزن ایجاد نشود،در کاهش فشارخون موثر است.انجام 30دقیقه فعالیت بدنی هوازی مثل پیاده روی به طور روزانه یا حداقل 3 بار در هفته،فشار خون را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

3)ترک دخانیات و مصرف الکل

)کاهش مصرف نمک: 4

با مصرف غذاهای شور و پرنمک مقدار زیادی سدیم وارد بدن می شود.به دنبال آن بدن مقدار زیادی آب جذب می کند تا بتواند سدیم اضافی را از خود خارج سازد.این مساله باعث افزایش فشارخون در بعضی از افراد خواهد شد.بنابراین آب اضافه شده به بدن باعث افزایش افزایش فشار بر قلب و رگ های خونی می شود.

5)رژیم غذایی مناسب:

رژیم غذایی مناسب برای کنترل فشارخون شامل موارد ذیل است:

*مصرف غذاهای شور (گوشت نمک سود شده، کنسروی، همبرگری، سوسیس و کالباس، سبزی های کنسرو شده، کراکرها، چیپس، پفک، خیار شور، ماهی های شورو دودی، سوپ های آماده، ترشی؛ آجیل شور و نظایر آن)  راکاهش دهید.کاهش مصرف نمک  به کمتر از یک قاشق مرباخوری در روز

* به‌جای نمک از چاشنی‌هایی مانند سبزی‌های معطر تازه یا خشک مانند نعناع، مرزه، ترخون، ریحان و یا سیر، لیموترش تازه و آب‌نارنج برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک استفاده شود.

*با توجه به نقش پتاسیم در پیشگیری و درمان فشارخون بالا ، در برنامه غذایی روزانه از میوه ها، سبزی ها، حبوبات و غلات استفاده شود. زردآلو، گوجه فرنگی، هندوانه، موز، سیب زمینی، آب پرتقال و گریپ فروت منبع خوبی از پتاسیم هستند.

*دریافت مقادیر مناسبی منیزیم (به عنوان گشاد کننده عروق) از طریق منابع غذایی مانند انواع سبزی با برگ سبز تیره ( اسفناج ، برگ چغندر ، کاهو ، جعفری و..) ، مغزها ( بادام ، پسته ، فندق ، گردو ازنوع بونداده وکم نمک) ، حبوبات، نان و غلات سبوس دار توصیه می شود.

*به دلیل نقش ویتامین همراه با غذا و  مصرف میو ه ها در میان وعده ها توصیه می شود. تمام انواع میوه ها دارای مقادیری ویتامین C هستند. برخی از میوه ها مانند مرکبات ، توت فرنگی ,کیوی ، طالبی وخربزه از منابع غذایی غنی این ویتامین بشمار می روند.

* افزایش مصرف سبزیجات به میزان4-5 واحد در روز(هر واحد معادل یک لیوان انواع سبزیجات خام یا نصف لیوان پخته است.)

* مصرف 2-3 میوه در روز نقش مهمی در کنترل فشارخون دارد.

*از گوشت های کم چرب مثل بوقلمون، مرغ بدون پوست،ماهی بجای گوشت قرمز استفاده کنید.هفته ای2-3 بار ماهی بخارپز،کبابی یا داخل فر مصرف کنید.

* مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب اشباع و کلسترول  مانند گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، زرده تخم‌مرغ، پیه و دمبه، روغن‌های جامد، کره در برنامه غذایی روزانه کاهش یابد.

*از روغن های گیاهی(کانولا،زیتون و...)استفاده کنید.

* از روش های طبخ سالم استفاده کنید.از سرخ کردن غذاها پرهیز شود و به جای سرخ کردن از روش تنوری،بخارپز،آب پز،کبابی استفاده نمایید.

*لبنیات کم چرب را در برنامه روزانه خود بگنجانید

*در هنگام خرید مواد غذایی آماده مانند انواع کنسروها، بسیاری از سس ها، انواع شورها، ترشی ها و تنقلات بسته بندی یا بوداده به میزان سدیم آن توجه شود.

*از استرس بپرهیزید، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌کنند، استرس و عصبانیت است.

* تا حد امکان مصرف غذا در رستوران ها محدود شود. زیرا در این قبیل اماکن برای بهبود طعم غذا از نمک و روغن فراوان استفاده می شود.

امید است با راهکارهای تغذیه‌ای ارائه شده گامی مؤثر در جهت کاهش فشار خون و از بین علل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی برداشته و جاده زندگی را با همواری بیشتری طی کنید.

 

 

                تهیه وتنظیم : مینا آزادی (کارشناس تغذیه )

 

 

 

 


تاریخ بروزرسانی : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ۲۲:۴۶